BAB 1
KEMUNCULAN TAMADUN AWAL MANUSIA
1. Nyatakan ciri-ciri masayarakat Zaman Paleolitik dan Mesolitik.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 2 )
Kata kunci
|
Huraian
|
Nomad
|
Hidup secara nomad
|
Sungai
|
Tinggal di tepi sungai dan tasik
|
Kelompok
|
Hidup dalam kelompok keluarga atau kumpulan
|
Hutan
|
Memungut hasil hutan
|
Buru
|
Memburu binatang
|
2. Berikan ciri-ciri masyarakat zaman Neolitik.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 2 )
Tema
|
Huraian
|
Tetap
|
Tinggal secara tetap di satu-satu kawasan
|
Tanam
|
Menjalankan kegiatan bercucuk tanam
|
Tembikar
|
Menggunakan peralatan tembikar
|
Khusus
|
Wujud pengkhususan kerja
|
Barter
|
Mengamalkan system barter
|
3. Terangkan ciri-ciri Tamadun.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 7-8 )
Tema
|
Huraian
|
Tetap
|
Kehidupan secara tetap dan kekal di sesebuah kawasan
|
Pengkhususan
|
Pengkhususan pekerjaan
|
Agama
|
Mempunyai agama dan kepercayaan
|
Bahasa
|
Bahasa dan tulisan
|
Organisasi
|
Hidup secara beroganisasi.
|
4. Mengapakah kawasan lembah sungai sebagai lokasi petempatan yang kekal.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 8 )
Tema
|
Huraian
|
Subur
|
Kesuburan tanah di sekitarnya
|
Air
|
Kemudahan untuk mendapatkan bekalan air
|
Pengangkutan
|
Kemudahan pengangkutan dan perhubungan
|
Makanan
|
Kemudahan makanan dan sumber protin
|
Pertanian
|
Sesuai untuk pertanian
|
5. Huraikan perkembangan kehidupan berorganisasi tamadun awal.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 6-7 )
Tema
|
Huraian
|
Keluarga
|
Wujud pada tahap keluarga
|
Piramid
|
Sistem sosial berbentuk piramid
|
Atas
|
Lapisan paling atas adalah bangsawan
|
Raja
|
Raja sebagai ketua pemerintah
|
Rakyat
|
Rakyat terdiri daripada petani dan pedagang
|
6. Nyatakan sistem pemerintahan beraja di Mesopotamia.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 12-13 )
Tema
|
Huraian
|
Teokrasi
|
Berbentuk teokrasi
|
Tuhan
|
Raja dianggap tuhan atau wakil tuhan
|
Pemilik
|
Raja adalah pemilik negara kota
|
Ketua
|
Menjadi ketua pentadbir, ketua tentera dan ketua pendeta
|
Agama
|
Berkuasa dalam hal-hal keagamaan
|
7. Huraikan sumbangan Tamadun Mesopotamia terhadap peradaban manusia.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 14-16 )
Tema
|
Huraian
|
Undang-undang
|
Kod Undang-Undang Hamurabbi
|
Tulisan
|
Kewujudan sistem tulisan cuneiform
|
Astronomi
|
Ilmu astronomi membolehkan penggunaan jalan laut
|
Perubatan
|
Pengkatalogkan ubat-ubatan dalam bidang perubatan
|
Roda
|
Penciptaan roda menghasilkan kereta kuda dan kincir air
|
8. Huraikan kod Undang-undang Hammurabi
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 14 )
Tema
|
Huraian
|
Gubal
|
Digubal semasa pemerintahan Raja Hammurabi.
|
Teras
|
Berteraskan hak rakyat terhadap keadilan
|
Hukuman
|
Hukuman setimpal dengan kesalahan tetapi berbeza
|
Pahat
|
Dipahat pada tembok dan tiang besar .
|
Beza
|
Hukuman berbeza mengikut susun lapis
|
9. Apakah kepentingan Kod Undang-Undang Hamurabi.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 14-15 )
Tema
|
Huraian
|
Dasar
|
Menjadi dasar perundangan
|
Elak
|
Mengelakkan wujudnya permasalahan dalam masyarakat
|
Perpaduan
|
Mewujudkan perpaduan
|
Kukuh
|
Mengukuhkan sistem organisasi mesayarakat
|
Aman
|
Membantu mewujudkan keamanan
|
10. Nyatakan peranan Firaun dalam bidang pemerintahan dan agama Mesir Purba.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 19 )
Tema
|
Huraian
|
Mutlak
|
Berkuasa mutlak
|
Diwarisi
|
Diwarisi secara turun temurun
|
Jelmaan
|
Dianggap jelmaan tuhan Horus
|
Amon Re
|
Digelar anak Tuhan Matahari iaitu Amon re
|
Pendeta
|
Ketua pendeta
|
11. Huraikan sumbangan Tamadun Mesir Purba terhadap peradaban Dunia
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 21 )
Tema
|
Huraian
|
Piramid
|
Pembinaan Piramid
|
Kertas
|
Penciptaan kertas
|
Tulisan
|
Penciptaan sistem tulisan hieroglif
|
Mumia
|
Proses memumia mayat
|
Kalendar
|
Memperkenalkan sistem kalendar .
|
12. Huraikan pembentukan bandar terancang dalam tamadun Indus
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 24 )
Tema
|
Huraian
|
Tembok
|
Dikelilingi oleh tembok
|
Susun
|
Disusun berasaskan blok-blok berbentuk segiempat
|
Pisah
|
Setiap blok dipisahkan oleh rangkaian jalanraya yang lurus
|
Kumbahan
|
Mempunyai sistem kumbahan yang terancang
|
Hubung
|
Bandar-bandar dihubungkan dengan jalan raya dan sungai sebagai jalan perhubungan
|
13. Mengapakah masyarakat Indus berupaya membina bandar yang terancang ?
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 27 )
Tema
|
Huraian
|
Pakar
|
Memiliki kepakaran dari segi susun atur
|
Faham
|
Faham tentang ilmu geometri
|
Tukar
|
Pertukaran teknologi dengan tamadun lain
|
Mutu
|
Peningkatan mutu bahan binaan
|
Bata
|
Penghasilan batu bata
|
14. Huraikan ciri-ciri Tamadun Hwang Ho
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 29-31 )
Tema
|
Huraian
|
Petempatan
|
Petempatan awal berasaskan pertanian
|
Beraja
|
Sistem pemeritahan berbentuk beraja
|
Agama
|
Agama dan kepercayaan berbentuk animisme dan menyembah roh nenek moyang
|
Tilik
|
Amalan penilikan tulang oracle untuk meramal sesuatu
|
Tulisan
|
Sistem tulisan awal berbentuk ideogram
|
15. Nyatakan unsur kepercayaan tamadun Hwang Ho yang masih kekal hingga kini
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 32 )
Tema
|
Huraian
|
Pemujaan
|
Pemujaan roh nenek moyang
|
Unsur
|
Unsur korban manusia telah digantikan dengan unsur makanan, duit kertas dan barangan perhiasan
|
Konsep
|
Konsep Yin dan Yang serta Feng Hsui
|
Kalendar
|
Amalan menggunakan calendar dalam aktiviti harian
|
Falsafah
|
Pengamalan falsafah perang Sun Tzu dalam perniagaan
|
16. Huraikan sumbangan tamadun Hwang Ho.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 32-33 )
Tema
|
Huraian
|
Terusan
|
Pembinaan terusan untuk airi kawasan pertanian
|
Tulisan
|
Penggunaan tulisan Ideogram
|
Puja
|
Pemujaan roh nenek moyang
|
Yin
|
Konsep Yin dan yang
|
Hsui
|
Konsep Feng Shui
|
BAB 3
TAMADUN AWAL ASIA TENGGARA
1. Apakah bukti yang menunjukkan kemunculan kerajaan awal di Asia Tenggara.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 72-73 )
Kata kunci
|
Huraian
|
China
|
Sumber dari China
|
Funan
|
Kewujudan Funan pada pertengahan abad ketiga masehi
|
Arkeologi
|
Data arkeologi tentang kewujudan Funan
|
Diplomatik
|
Kewujudan hubungan diplomatik dengan China dan Rom
|
Perdagangan
|
Hubungan perdagangan dengan Rom
|
2.Jelaskan ciri-ciri kerajaan agraria
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 75-76 )
Tema
|
Huraian
|
Asas
|
Kerajaan berasaskan pertanian
|
Padi
|
Tanaman utama padi sawah
|
Lokasi
|
Lokasi di lembah sungai dan pedalaman
|
Pengairan
|
Maju dalam sistem pengairan
|
Bekal
|
Lebihan hasil dibekalkan kepada maritim
|
3. Jelaskan kegiatan ekonomi masyarakat agraria
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 75-76 )
Tema
|
Huraian
|
Sawah
|
Mengusahakan padi sawah
|
Huma
|
Menanam padi huma
|
Sampingan
|
Tanaman sampingan seperti jagung
|
Rempah
|
Menghasilkan rempah seperti cengkih
|
Hutan
|
Mengumpul hasil hutan seperti gaharu
|
4. Huraikan faktor-faktor yang menyumbang kemajuan pertanian kerajaan Angkor.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 77 )
Kata kunci
|
Huraian
|
Pengairan
|
Sistem pengairan yang baik
|
Bina
|
Raja membina sistem pengairan
|
Urus
|
Kerajaan menguruskan sistem pengairan
|
Iklim
|
Iklim yang sesuai
|
Tanah
|
Tanah yang subur
|
5. Jelaskan kepentingan Tasik Tonle Sap kepada kerajaan Angkor
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 77 )
Tema
|
Huraian
|
Minum
|
Sumber air minuman
|
Kawasan
|
Membentuk kawasan pertanian yang luas
|
Subur
|
Tanah subur hasil mendapan lumpur
|
Protein
|
Membekal sumber protein seperti ikan
|
Alir
|
Air dialirkan ke sawah
|
6. Terangkan ciri-ciri kerajaan maritim di Asia Tenggara
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 79-80 )
Kata kunci
|
Huraian
|
Asas
|
Kegiatan ekonomi berasaskan perdagangan
|
Lokasi
|
Lokasi di persisiran pantai dan kepulauan
|
Pelabuhan
|
Terdapat pelabuhan pembekal dan entreport
|
Bahasa
|
Bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan
|
Penduduk
|
Penduduk terdiri daripada orang tempatan dan pedagang luar
|
7. Huraikan faktor-faktor kerajaan Srivijaya menjadi kuasa maritim yang kuat
pada abad ke-7 hingga abad ke-13
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 80-81 )
kunci
|
Huraian
|
Tentera
|
Memiliki tentera laut yang besar
|
Kawal
|
Mengawal perdagangan di Selat Melaka
|
Strategik
|
Kedudukan yang strategik
|
Takluk
|
Menakluki Jambi dan Kedah tua
|
Laluan
|
Menguasai laluan perdagangan Selat Melaka dan Selat Sunda
|
8. Huraikan faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan kerajaan Kedah
Tua sebagai pusat perdagangan di Asia Tenggara
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 81 )
Kata kunci
|
Huraian
|
Entreport
|
Menjadi pelabuhan entreport
|
Kunjung
|
Dikunjungi pedagang China dan Timur Tengah
|
Panduan
|
Gunung Jerai menjadi panduan kapal dagang
|
Strategik
|
Kedudukannya strategik di Selat Melaka terlindung daripada tiupan angin monsun
|
Kemudahan
|
Kemudahan menyimpan barang dan membaiki kapal
|
9. Mengapakah wujud saling pergantungan antara kerajaan maritim dengan
kerajaan agraria?
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 83 )
Kata kunci
|
Huraian
|
Bekal
|
Kerajaan agraria membekalkan tenaga kerja kepada kerajaan maritim
|
Beras
|
Kerajaan agraria membekalkan beras kepada kerajaan maritim
|
Kayu
|
Kerajaan agraria membekalkan kayu kepada kerajaan maritim
|
Mewah
|
Kerajaan maritim membekalkan barang mewah kepada kerajaan agraria
|
Pasaran
|
Kerajaan maritim memasarkan barangan kerajaan agraria
|
10. Huraikan cara penyebaran pengaruh Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 84 )
Kata kunci
|
Huraian
|
Tentera
|
Disebarkan oleh Ksyatria/tentera
|
Pedagang
|
Dibawa oleh golongan Vaisya/pedagang
|
Budaya
|
Penyesuaian aspek kebudayaan India dengan budaya tempatan
|
Pendeta
|
Disebarkan oleh Brahmin/Pendeta
|
Pemerintah
|
Ikut pemerintah
|
11. Jelaskan pengaruh Hindu-Buddha dalam sistem pemerintahan dan
pentadbiran kerajaan awal di Asia Tenggara
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 85-86
Kata kunci
|
Huraian
|
Gelaran
|
Penggunaan gelaran raja
|
Brahmin
|
Brahmin menjadi penasihat raja dalam soal agama
|
Bayangan
|
Raja dianggap bayangan tuhan (Dewaraja)
|
Mutlak
|
Raja berkuasa mutlak
|
Perintah
|
Perintah raja adalah undang-undang
|
12. Huraikan sistem pentadbiran kerajaan Srivijaya
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 86-87 )
Kata kunci
|
Huraian
|
Beraja
|
Sistem pentadbiran beraja
|
Pusat
|
Di peringkat pusat raja dibantu oleh empat kumpulan anak raja
|
Ganti
|
Hanya putera sulung menjadi penganti raja
|
Senapati
|
Di bawah anak raja terdapat senapati
|
Pegawai
|
Senapati dibantu oleh pegawai lain seperti hakim dan Temenggung
|
13. Jelaskan kepentingan candi / monumen kepada kerajaan awal di Asia Tenggara
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 88-89 )
Kata kunci
|
Huraian
|
Agama
|
Monumen keagamaan agama Hindu dan Buddha
|
Rumah
|
Berperanan sebagai rumah ibadat
|
Simpan
|
Tempat menyimpan abu jenazah raja
|
Patung
|
Tempat menyimpan patung dewa utama
|
Agung
|
Lambang keagungan seseorang pemerintah
|
14. Nyatakan ciri-ciri binaan candi Angkor Wat
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 90 )
Kata kunci
|
Huraian
|
Hindu
|
Dibina untuk agama Hindu
|
Ukiran
|
Terdapat ukiran epik Ramayana dan Mahabharata
|
Kosmos
|
Melambangkan orde kosmos
|
Bentuk
|
Berbentuk empat segi
|
Puja
|
Bahagian tengah tempat pemujaan
|
15. Jelaskan ciri-ciri binaan Candi Borobudur
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 90
Kata kunci
|
Huraian
|
Buddha
|
Dibina untuk agama Buddha
|
Tingkat
|
Terdiri daripada sembilan tingkat
|
Stupa
|
Setiap tingkat mempunyai stupa
|
Lukisan
|
Terdapat lukisan cerita kehidupan Gautama Buddha
|
Nirwana
|
Bahagian paling atas melambangkan tahap nirwana
|
16. Huraikan kepentingan bahasa Sanskrit pada zaman kerajaan awal di Asia Tenggara
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 92-93 )
Kata kunci
|
Huraian
|
Intelek
|
Sebagai bahasa intelek / ilmu
|
Maklumat
|
Merekod maklumat tentang agama dan undang-undang
|
Keturunan
|
Menjelaskan tentang keturunan raja
|
Kaya
|
Memperkaya Bahasa Melayu
|
Arahan
|
Mengandungi arahan Raja kepada rakyat
|
17. Huraikan pengaruh Hindu-Budha dalam bidang kesusasteraan pada zaman awal
kerajaan di Asia Tenggara.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 93-94 ) )
Kata kunci
|
Huraian
|
Bahasa
|
Bahasa Sanskrit berkembang sebagai bahasa ilmu
|
Epik
|
Epik Ramayana dan Mahabharata menyumbang kepada unsur mitos dalam kesusasteraan
|
Puisi
|
Lahirnya puisi dan prosa Jawa seperti Sutasoma dan Arjunwiwaha
|
Mahabharata
|
Daripada Mahabharata lahirnya Hikayat Pendawa Lima
|
Ramayana
|
Daripada Ramayana lahirnya Hikayat Seri Rama
|
BAB 4
ISLAM DAN PERKEMBANGANNYA DI MAKKAH
1. Mengapakah zaman Jahiliah dianggap sebagai zaman kegelapan ?
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 100 )
Kata kunci | Huraian |
Benar | Tidak menerima kebenaran |
Sembah | Menyembah berhala |
Animisme | Mempercayai animisme |
Petunjuk | Tiada nabi, rasul dan kitab sebagai petunjuk |
Akhlak | Akhlak rendah seperti zina, minum arak dan berjudi |
2. Terangkan ciri-ciri kehidupan masyarakat Arab Jahiliah dari segi agama dan
kepercayaan, sosial dan ekonomi.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 100 - 101)
Tema | Huraian |
Berhala | Menyembah berhala |
Animisme | Kepercayaan animisme |
Samawi | Menganut agama Samawi |
Sihir | Sihir dan tilik nasib |
Hanif | Menganut agama Hanif |
rompak | Merompak dikatakan sebagai kewajipan |
riba | Mengamalkan riba dan penindasan |
3. Jelaskan ciri-ciri Sistem Kabilah ?
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 101)
Kata kunci | Huraian |
Puak | Hidup berpuak-puak |
Suku | Terdiri daripada suku tertentu |
Tinggal | Tinggal dalam sebuah kawasan |
Identiti | Mempunyai identiti dan peraturan sendiri |
Fanatik | Fanatik dan taksub kepada kabilah masing-masing |
4. Nyatakan syarat-syarat yang diperlukan untuk menjadi Syeikh Kabilah.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 101)
Tema | Huraian |
Suka | Disukai oleh ahli kabilah |
Setuju | Dilantik atas persetujuan ramai |
Matang | Berfikiran matang |
Pidato | Pandai berpidato |
Berani | Berani dan gagah |
5. Mengapakah wujudnya semangat Assabiah dalam kalangan kabilah .
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 101)
Tema | Huraian |
Keturunan | Kabilah berasaskan keturunan |
Kelompok | Tinggal dalam kelompok masing-masing |
Terikat | Terikat dengan peraturan kabilah |
Geografi | Keadaan geografi yang panas dan kering kontang |
Ahli | Ahli kabilah terdiri daripada suku yang sama |
6. Nyatakan kesan-kesan negatif amalan semangat assabiah kepada
kehidupan masayarakat Arab Jahiliah.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 102)
Tema | Huraian |
Suku
|
Semangat kesukuan yang melampau
|
Hidup
|
Kehidupan masyarakat yang kucar-kacir
|
Perang
|
Berlaku perang antara kabilah ( Al-Basus)
|
Fanatik
|
Fanatik dan taksub kepada kabilah masing-masing
|
Bela
|
Sanggup menuntut bela demi pertahankan maruah
|
7. Jelaskan mengenai keperibadian Nabi Muhammad s.a.w.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 105 - 106 )
Tema | Huraian |
Al-Amin
|
Digelar Al-Amin
|
Amanah
|
Amanah ketika berniaga
|
Wibawa
|
Pemimpin berwibawa
|
Selesai
|
Selesaikan peletakan Batu hajar Aswad
|
Pengasih
|
Suami yang pengasih
|
Penyayang
|
Bapa yang penyayang
|
8. Nyatakan sifat Nabi Muhammad sebagai ketua keluarga yang
patut dicontohi.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 105 - 106 )
Tema | Huraian |
Kasih
|
Bersifat pengasih
|
Timbang
|
Bertimbang rasa
|
Bantu
|
Membantu isteri
|
Didikan
|
Anak diberi didikan agama yang sempurna
|
Teladan
|
Menjadi teladan kepada anak-anak
|
9. Mengapakah Nabi Muhammad s.a.w bertahannuth di Gua Hirak ?
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 107 )
Tema | Huraian |
Fikir
|
Memikirkan tentang masyarakat yang tidak bermoral
|
Ubah
|
Mengubah nilai yang dipegang oleh masyarakat
|
Ibadat
|
Tempat ibadat yang sunyi dan tenang
|
Serah
|
Menyerah jiwa dan raga kepada Allah
|
10. Apakah kepentingan Surah Al-Alaq kepada umat Islam ?
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 107-108 )
Tema | Huraian |
Perintah
|
Perintah kepada umat Islam supaya membaca
|
Tamadun
|
Titik tolak perkembangan tamadun masyarakat
|
Ilmu
|
Untuk mendapatkan ilmu
|
Galak
|
Menggalakkan kajian
|
Bina
|
Membina masyarakat yang maju
|
11. Nyatakan sebab-sebab Nabi Muhammad s.a.w memilih dakwah
secara rahsia.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 110 )
Tema | Huraian |
Baru
|
Islam baru dikenali
|
Sedikit
|
Bilangan penganut Islam masih sedikit
|
Elak
|
Mengelakkan penentangan orang Quraisy
|
Jaga
|
Menjaga asas Islam daripada dihancurkan
|
Bawahan
|
Penganut Islam adalah golongan bawahan
|
12. Apakah perubahan yang berlaku terhadap perkembangan Islam selepas turunnya
Surah al-Muddasir ?
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 108 )
Tema | Huraian |
Isytihar
|
Perisytiharan nabi Muhamad sebagai Rasulullah
|
Sebar
|
Ajaran Islam wajib disebarkan kepada seluruh manusia
|
Bijaksana
|
Islam perlu disampaikan secara bijaksana
|
Wahyu
|
Wahyu diturunkan secara berterusan
|
Seruan
|
Bermulanya seruan Islam kepada manusia
|
13. Jelaskan pendekatan yang digunakan oleh Nabi Muhammad s.a.w
untuk menyampaikan dakwah.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 110 - 111 )
Tema | Huraian |
Hikmah
|
Berdakwah secara berhikmah
|
Paksa
|
Tidak memaksa
|
Pujuk
|
Memujuk menggunakan akal
|
Ayat
|
Membaca ayat Al-Quran ketika menjawab pertanyaan
|
Teladan
|
Menunjukkan teladan yang baik
|
14. Apakah faktor yang menyebabkan Islam mudah diterima oleh
orang-orang Quraisy ?
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 110 )
Tema | Huraian |
Murni
|
Kemurnian ajaran Islam
|
Bijak
|
Kebijaksanaan Nabi berdakwah
|
Mulia
|
Keperibadian Nabi yang mulia
|
Sabar
|
Sabar dalam menyampaikan dakwah
|
Iman
|
Menanam keimanan yang kuat
|
15. Bagaimanakah penentangan yang dilakukan oleh orang Quraisy
terhadap Nabi Muhammad s.a.w ?
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 110 )
Tema | Huraian |
Cemuh
|
Mencemuh Nabi Muhammad
|
Ganggu
|
Mengganggu Nabi semasa beribadat
|
Ejek
|
Mengejek ajaran Islam melalui puisi
|
Pujuk
|
Memujuk dengan menawarkan harta, kedudukan dan wanita
|
Pulau
|
Memulaukan Nabi dan keluarga
|
16. Nyatakan sebab-sebab orang Quraisy menentang ajaran Islam.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 m.s 110 )
Tema | Huraian |
Tolak
|
Tolak penyembahan berhala
|
Taraf
|
Persamaan taraf dan persaudaraan dalam Islam
|
Moral
|
Amalan tidak bermoral dilarang
|
Jejas
|
Menjejaskan pengukir berhala
|
Gugat
|
Menggugat pengaruh dan kedudukan pemimpin mereka
|
BAB 6
PEMBENTUKAN KERAJAAN ISLAM DAN SUMBANGANNYA
1. Apakah kaedah yang digunakan untuk pemilihan Khalifah dalam Islam.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms143 )
Tema
|
Huraian
|
Musyarawah
|
Melalui musyawarah atau syura.
|
Cadangan
|
Melalui cadangan satu nama.
|
Pilih
|
Melalui pemilihan daripada enam nama yang diusulkan.
|
Calon
|
Melalui pencalonan oleh sekelompok majoriti masyarakat.
|
Warisan
|
Pelantikan secara warisan
|
2. Apakah tugas seorang Khalifah .
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 144 )
Tema
|
Huraian
|
Licin
|
Bertanggungjawab memastikan kelicinan pentadbiran negara.
|
Tahan
|
Mempertahankan negara Islam daripada ancaman musuh.
|
Perundangan
|
Memantapkan sistem perundangan Islam.
|
Padu
|
Mengekalkan perpaduan ummah melalui konsep musyawarah
|
Pungut
|
Mengatur pungutan zakat.
|
3. Apakah sumbangan Saidina Abu Bakar al-Siddiq .
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 144-146 )
Tema
|
Huraian
|
Al-Riddah
|
Berjaya menghapuskan golongan al-Riddah
|
Wilayah
|
Membahagikan Tanah Arab kepada sepuluh wilayah .
|
Gaji
|
Menggaji tentera melalui hasil harta rampasan perang.
|
Tanah
|
Memperkenalkan undang-undang tanah.
|
Mawali
|
Memberi hak yang sama kepada golongan mawali
|
4. Jelaskan pembaharuan yang dilakukan oleh Khalifah Umar bin al-Khattab.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 146-147 )
Tema
|
Huraian
|
Jabatan
|
Menubuhkan beberapa jabatan seperti Polis
|
Syura
|
Menubuhkan majlis syura
|
Tentera
|
Membentuk tentera tetap dan sukarela
|
Gaji
|
Tentera tetap dibayar gaji .
|
Hijrah
|
Memperkenalkan Tahun Hijrah dalam Islam
|
5. Jelaskan sumbangan Khalifah Uthman bin Affan dalam pemerintahannya.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 147-148 )
Tema
|
Huraian
|
Laut
|
Membina angkatan tentera laut Islam.
|
Al-Quran
|
Menyelaraskan bacaan al-Quran .
|
Bina
|
Membina jalan raya dan rumah rehat
|
Baitulmal
|
Mengukuhkan peranan baitulmal.
|
Jizyah
|
Mengekalkan Jizyah kepada penduduk bukan Islam.
|
6. Nyatakan sumbangan Khalifah Ali bin Abi Talib dalam pemerintahannya.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 149-149 )
Tema
|
Huraian
|
Stabil
|
Berusaha mengekalkan kestabilan dan keharmonian negara.
|
Perang
|
Sanggup menghentikan perang saudara.
|
Markas
|
Membina markas tentera di Parsi untuk pertahanan negara.
|
Jizyah
|
Mengikat perjanjian dengan golongan Zimmi untuk mengenakan jizyah.
|
7. Jelaskan sumbangan Kerajaan Bani Umaiyah dalam bidang pentadbiran dan
perundangan.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 151 )
Tema
|
Huraian
|
Warisan
|
Memperkenalkan pelantikan khalifah secara warisan
|
Wazir
|
Pelantikan wazir untuk mengetuai sistem pentadbiran negara,
|
Bahagi
|
Membahagikan pentadbiran kepada beberapa bahagian.
|
Gabenor
|
Gabenor mengetuai pentadbiran wilayah
|
Hakim
|
Hakim tidak boleh dipengaruhi mana-mana pihak
|
8. Jelaskan sumbangan ilmu pengetahuan di zaman kerajaan Bani Umaiyah.
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 152-153 )
Tema
|
Huraian
|
Pusat
|
Basrah sebagai pusat pengajaran dan penyebaran ilmu.
|
Rasmi
|
Bahasa Arab sebagai bahasa rasmi negara.
|
Tanda
|
Memperkenalkan tanda bunyi atau baris pada tulisan al-Quran.
|
Hospital
|
Pembinaan hospital pertama di Damsyik .
|
Kusta
|
Membina hospital penyakit kusta.
|
9. Mengapakah Andalusia menjadi pusat ilmu pengetahuan terpenting semasa
pemerintahan Kerajaan Bani Umaiyah?
( Ruj : Buku teks Sejarah Tingkatan 4 ms 153 )
Tema
|
Huraian
|
Pustaka
|
Pembinaan perpustakaan
|
Kembang
|
Pusat ilmuan berkembang di Toledo
|
Pendapatan
|
Memperolehi sumber pendapatan daripada kharaj dan zakat.
|
Cordova
|
Cordova menjadi pusat ilmu dan perdagangan antarabangsa.
|
Benih
|
Melakukan penyelidikan untuk mendapatkan benih yang berkualiti .
|
No comments:
Post a Comment